Fabians Logo

Fabians Logo

tirsdag 22. februar 2011

Utvikling av ordforåd!

Fabian har hatt enorm utvikling på ordfronten i det siste. Han prater og prater, og mesteparten av det han sier er nå forståelig. Med et ordforåd som er noe knapp, er han en hund etter å gjenta det vi sier. I tillegg spør han så pent om hva ting er. Han har allerde klart å sette sammen setninger bestående av 3-5 ord. Det er så godt å følge hans utvikling, og forstå hverandre mer og mer tydelig for hver dag som går. Som snart toåring blir han nokså frustert dersom vi ikke forstår hva han sier og han ikke klarer å kommunisere sitt budskap.

Gutten vår har en syk interresse for biler. Han kan finne på å sitte å se i bøkene sine gang på gang bare for å peke på lastebil, traktor, tog, bil, og hoppa (helikopter). Som mor er jeg blitt litt lei av de samme ordene gang på gang og har funnet ut at nå er det på tide å utvikle bilinteressen over på et nytt nivå. Nå har vi gått over fra ordene bil, lastebil osv. til bilmerker. For å trigge dette har jeg vært kreativ. Jeg har lastet ned bilder av de vanligste bilmerkene. Disse har jeg limt inn i et dokument og fått printet ut på fargeskriver. For at bildene ikke skal rives i stykker etter første bruk har jeg også laminert dem.

Morgenen da han ble introdusert til bildene, var han helt i hundre. Dette var virkelig en inner tier på kreative idéer. Det er gått sport i det, slik at når vi går til barnehagen hver morgen terper vi på alle bilmerkene som vi møter underveis. Gutten er nokså kløpper. Her om dagen kom han til meg med en brannbil og sa Audi. Jeg trodde alle brannbilene hans var volvo så jeg sa; "Nei Fabian, Det der er en Volvo"... Gutten ga seg ikke og sa til meg tre ganger at dette var en Audi. Jeg måtte sette meg ned på kne for å se nærmere og jammen hadde han ikke rett. Jaggu var det ikke en Audi... Noe så flaut. Da måtte jeg bare si til ham. "Ja Fabian, du har helt rett, Det er en AUDI! Mamma har tatt helt feil. Så flink du er!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar